www.what2do.co.il

תכנון ובנייה - תלונת אזרח על מפגע חורג, כתב אישום

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 2.0 מתוך 5

תכנון ובנייה - תלונת אזרח על מפגע חורג, כתב אישום



האם יכול האזרח הקטן לגרום לכך שיוגש כתב אישום כנגד מיפגעי שימוש חורג שלידו? 

עו"ד רון שחר

וכדוגמת עסקים הפועלים במשקים סמוכים במושב, באיזור מגורים, והמפריעים למנוחת השכנים כל שעות היממה (וראה ערך: רישפון, נווה ימין, חגור ואחרים).

הלשנות – מה לעשות, הן המקור, בהרבה מיקרים להגשת כ. אישום. הפקחים מידגמית, ביקורות, בהעדר כח אדם אינם מסוגלים לראות הכל. זאת בעוד שתלונה ספציפית מחייבת בדיקתם וביקורת אימות במקום. התארגנות תושבים ועירוב ראש המועצה וחברי מועצה עוד יותר טוב – יזכה לכך שהבעיה תטופל ומהר.

אך מה לעשות שלא אחת כל זה לא עוזר והועדה לא ממהרת לפעול, בין משיקוליה היא ובין סתם מחוסר כח אדם ומשאבים וכאמור (לא אחת בעת קיצוץ תקציב זוכה תחום האכיפה להיות מהראשונים הנפגע, כאשר רווחת הציבור ושלומו שבאכיפה נדרשת וחיונית זו לא תמיד בראש סדר העדיפיות של נבחרי הציבור המקומיים, שאף חוששים כי אכיפת יתר תמאיסם על בוחריהם ותפגע בסיכויי בחירתם מחדש).

לשם כך (ובין היתר) נועד ביהמ"ש לעניינים מינהליים – אליו יתן לפנות בעתירה מיוחדת בנדון.

ישנם ישובים שהשימוש החורג בהם כה נפוץ, עד שמצאו התושבים עצמם שבאו לגור בכפר ע"מ להינות קצת מהשקט, כי הם נמצאים לפתע בתוך ים של מוסכים, מחסנים וחנויות ענק המרעישות 24 שעות ביממה (שלא לדבר על מסגריות , נגריות וכדומה עסקים המעדיפים להגיע למקומות אלה ע"מ לחסוך בין היתר בתשלומי ארנונה גבוהים הנדרשים מהם באיזורי התעשייה המוסדרים שבעיר הסמוכה ותוך הגבלות מהגבלות שונות עליהם), בידי אותם האזרחים, איפוא, האפשרות לפנות לועדה בכתב, בדרישה לטיפול.

רק באם לא תיענה פנייתם זו, זכאים הם לפנות בעתירה לביהמ"ש לעניינים מינהליים (בעבר וטרם הקמתם היו עניינים אלה נדונים לא אחת במסגרת בג"צ לביהמ"ש הגבוה לצדק עצמו) למתן צו המורה לוועדה לפעול. ואכן מס' לא מבוטל של וועדות נדרשו בתוך זמן קצוב ובעקבות הליך שכזה להגיש עשרות רבות של כתבי אישום.

פעולה נוספת ויעילה לא פחות ולאחר שהפניה לועדה – ואף למפקחים בה/ רכז הפיקוח ישירות ובפניה אישית ובלתי אמצעית לא עזרו, לפנייה לועדה המחוזית שבין תפקידיה הדאגה לאכיפת החוק והפיקוח של הועדות המקומיות המצויות תחתיה והנעשה בתחומן התכנוני. לועדה מחוזית זו הסמכות (ואף החובה) ליטול לידיה על אתר כל תיק או עניין של חשד לעבידות בנייה שאיננו מטופל משום מה כלל ו/או במהירות הנדרשת ע"י אותה ועדה מקומית.

 

לא אחת סיבת ההעברה מסיבות "פיקנטיות" שהשתיקה יפה להן כחשש לניגוד אינטרסים (פוליטיקה, כבר אמרנו ולתת לחתול לשמור על השמנת-ולהגיש כ. אישום נגד תושבים בעיר/מועצה הבוחרים אותך בסופו של דבר לתפקיד) של הועדה או מי בה או המקורבים לה עם המיקרה, ואולם בדר"כ הסיבה להעדר טיפול הועדה בסיבות פרוזאיות של מצוקת תקציב וכח אדם או פשוט חוסר תודעה מספקת של העומד/ים בראשה והדגשים על האכיפה. 

לשאלות, תגובות או הערות לחץ/י כאן

 


מאמרים נוספים בתחום

תכנון ובניה - מהי בניה ?

החוק קובע כי בעוד שבנייה בתוך הבית פנימה איננה בגדר בנייה המחייבת היתר בנייה – והיא מותרת, הרי שכל בנייה ואף תיקון או שיפוץ הבית מבחוץ – אסורה ... 

תכנון ובנייה - בקשה לביטול כתב אישום

בניגוד לענישה ללא הרשעה כאן מבקש הנאשם כי המאשימה תחזור לחלוטין מכתב האישום נגדו ללא כל סנקציה שהיא ותוך מחיקתה ומשיכתה מביהמ"ש.  

תכנון ובנייה - טענות הגנה

סגרת מרפסת? כבר בנית? הוגש נגדך כתב אישום? איך מתמודדים ... 

תכנון ובניה - בקשה להארכת מועד, דחיית דיון

לעיתים דחייה מוצדקת עניינית בהיות המדובר בהליך מתקדם בהוצאת ההיתר והנאשם מבקש להגיע לדיון הקרוב כשהיתר כבר בידיו.  

תכנון ובנייה - תלונת אזרח על מפגע חורג, כתב אישום

הלשנות – מה לעשות, הן המקור, בהרבה מיקרים להגשת כ. אישום. הפקחים מידגמית, ביקורות, בהעדר כח אדם אינם מסוגלים לראות הכל ... 

תכנון ובניה - ייצוג ע"י עורך דין - בית משפט

ייצוגך ע"י עו"ד פוטר אותך בדר"כ מהצורך בהופעה ונהוג (הגם שהדבר תלוי בשופט) בנוסף ליפוי כח מחתימך על בקשה לשפיטה בהעדר.  

תכנית מתאר ארצית, מחוזית, מקומית

המועצה הארצית רשאית להורות על עריכת תכנית המיתאר הארצית חלקים חלקים לפי שטחים שונים של המדינה או לפי הענינים שהם נושא התכנית, ודין כל חלק כאמור כדין תכנית המיתאר הארצית.  

חלוקת או איחוד מגרשים, קרקעות

הופקדה תכנית לחלוקה חדשה, יעביר יושב-ראש מוסד התכנון שהפקיד את התכנית העתק ממנה ללשכת רישום המקרקעין הנוגעת בדבר, ורשם המקרקעין ירשום הערה על יד כל חלקה רשומה העשויה להיפגע על ידי התכנית. 

עבודות טעונות היתר, שימוש חורג ומתי נקבל הקלות

לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו הועדה המקומית או רשות הרישוי המקומית, לפי הענין, היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר 

מה אומר חוק התכנון והבניה על הפקעות מגרשים ושטחים?

הועדה המקומית רשאית, בכל עת לאחר תחילת תקפה של תכנית מיתאר מקומית או של תכנית מפורטת, להפקיע מקרקעין בתחום התכנית, כשהפקעתם דרושה, לדעת הועדה המחוזית, למטרה ציבורית שלה נועדו בתכנית האמורה 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.